Disruption i ERP-markedet

Markedet for Dynamics NAV bliver ændret af muligheden for abonnementer, der inkluderer opgraderinger og fri support

Når Abakion nu tilbyder den første komplette pakkeløsning med ERP (Dynamics NAV/365) til mellemstore virksomheder, så er der tale om disruption (i Clayton Christensens oprindelige definition).

Samtidig satser Microsoft al sin ERP-produktudvikling på at gå samme vej med deres nye lancering ‘Dynamics 365’, som er en standardløsning, der ikke kan udføres specialtilretninger i.

Det vil ændre markedet for ERP til små og mellemstore virksomheder markant.

Microsofts agenda for fremtiden

Microsoft har med Dynamics 365 sat en klar agenda: De forventer, at små og mellemstore virksomheder fremover vil anvende standardløsninger i stedet for specialtilrettede løsninger.

De lægger alle deres æg i den kurv, og både Dynamics NAV, Dynamics AX og Dynamics CRM bliver smeltet ind i Dynamics 365.

Komplet pakkeløsning

Den tilgang bygger vi videre på med Abakion 365, som er et abonnement, der ikke kun omfatter ERP-løsningen. Vi inkluderer også opgradering hver 3. måned og ubegrænset hotline-support i abonnementet, så man som kunde kun har én abonnementspris at forholde sig til. Alt inklusiv.

Det er vores forventning, at mange andre ERP-leverandører vil komme med lignende abonnementsordninger i den kommende tid, for det er den fremtid Microsoft dikterer.

Dynamics NAV abonnementsordning

Hvad er disruption, og hvorfor er disruption af ERP interessant?

Disruption er en betegnelse for, at de store spillere på markedet fokuserer på deres store kunder og eksisterende produkter i stedet for innovation, fordi det giver højt afkast, hvilket giver plads til, at en virksomhed kan angribe markedet nedefra med innovative produkter, der er billigere, og som efterfølgende vokser op i markedet.

Det er præcis, hvad Abakion nu sigter efter med Dynamics NAV-pakkeløsningen.

Bundet af traditionerne

ERP-markedet til mellemstore virksomheder har altid haft fokus på at levere specialtilpassede, skræddersyede løsninger.

Bevares, mange virksomheder har været irriterede over, at tilretningerne er dyre at opgradere, men når det kommer til stykket, så har de fleste virksomheder foretrukket systemtilretninger frem for manglende funktionalitet eller ændring af forretningsprocesser.

ERP-leverandørerne har siden ERP-systemets fødsel haft fokus på at levere konsulenttimer. Det betyder, at systemtilretning på timebasis er godt, og standardløsninger er dårlige for forretningen.

Årtierne er gået, og alle andre teknologier har bevæget sig over i abonnementer og standardløsninger. Det har ERP ikke, og det har 2 årsager:

  1. Den første er, at ERP har en høj grad af kompleksitet. Selv om sammenligningen med mobiltelefonen er nærliggende, så er det nemmere at leve med at mangle funktioner i en telefon-app end i et ERP-system. Så det er naturligt, at udviklingen hen mod standardisering tager lang tid for ERP.
  2. Den anden årsag er den føromtalte fokus på store kunder og eksisterende produkter i stedet for innovation, og det skaber et grundlag for disruption.

Markedet vil ændre sig

I Abakion har vi altid troet 100 % på, at denne disruption af ERP-markedet vil finde sted. Vi har arbejdet på vores pakkeløsning i mange år for at være klar.

Nu er vi blevet endnu mere sikre i vores sag, fordi Microsoft har valgt at anlægge præcis samme strategi med deres lancering af Microsoft Dynamics 365.

Nu vil Microsoft gå forrest for at udbrede budskabet om standardløsninger. Det glæder os, at der bliver flere og flere, der prædiker dette budskab, men det glæder os især, at vi i Abakion er mange skridt foran, fordi vi allerede kan levere Dynamics NAV som en standardløsning, og har mange kunder i drift på standardløsningen.

Apps i stedet for tilretninger

Dynamics 365 er Microsofts pakke, der samler Dynamics ERP (både NAV og AX) med Dynamics CRM, og udbydes udelukkende som Cloud-løsning, og ret så vigtigt: Det bliver ikke muligt at udføre tilretninger i løsningen.

Kunderne kan tilkøbes ’apps’, der inde i Dynamics NAV skal være udført som ’extensions’, hvilket gør det muligt at installere og afinstallere apps ganske enkelt. Men det bliver ikke muligt at ændre i hverken løsningen eller i apps til den enkelte kunde. Det er samme koncept som på mobiltelefonen.

NAV-leverandørernes udfordring

Udfordringen for alle NAV-leverandørerne bliver naturligvis at tilbyde apps, der indeholder så rig funktionalitet, at kunderne slet ikke har behov for specialtilretninger.

Og det er her, vi ikke kan lade være med at pudse glorien, for det kan vi allerede hos Abakion.

Vi har mange kunder, som har udskiftet en gammel NAV med mange tilretninger – med en standardløsning med vores apps, hvor de slet ikke har behov for tilretninger.

Opgradering og hotline med i abonnementet

Det betyder, at vi som leverandør kan inkludere fremtidige opgraderinger i abonnementet. Vores kunder på standardløsningen skal aldrig gennem et opgraderingsprojekt eller migreringsprojekt igen. De kommer automatisk på nyeste version hver 3. måned.

Det betyder også, at vi kan inkludere ubegrænset hotline-support i abonnementet. Vi er også så sikre i vores sag, at vi giver fast pris på det migreringsprojekt, som bringer dig over på standardløsningen, inkl. migrering af dine gamle data.

Kig på en standardløsning nu

Vi er ikke i tvivl om, at den abonnementsbaserede forretningsmodel, hvor du som kunde anvender en standardløsning uden tilretninger, og alt er inkluderet i abonnementet – det er fremtiden for ERP.

Om 5 år køber små og mellemstore danske virksomheder ikke andet.

Om 5 år udbydes der formentlig ikke andet til små og mellemstore virksomheder.

De store virksomheder har afgjort en kompleksitet, som giver en vis træghed i denne udvikling. Carlsberg og AP Møller vil sikkert altid have specialtilrettede ERP-løsninger.

Men hvis du er en lille eller mellemstor virksomhed med f.eks. mellem 10 og 50 brugere i Dynamics NAV, så er det tid til at kigge på en standard-NAV på abonnement.

Læs om pakkeløsningen
for Dynamics NAV og Dynamics 365: