Master Data og Serienumre

Ellegaard Göttingen Minipigs A/S kan fortælle en spændende historie om at udskifte en gammel Dynamics NAV med masser af tilretninger – med en ny NAV, hvor en Master Data-løsning erstatter de fleste tilretninger.

Ellegaard har i dag ingen traditionelle tilretninger. De er klar til den nye virkelighed med Business Central i skyen og simple opgraderinger.

Dette indlæg handler om deres erfaringer på rejsen dertil. Dem, der arbejder med serienummer-styring eller generelt varesporing, bør lytte med.

Skrot tilretningerne

Rejsen begyndte med et tilbud fra en NAV-leverandør på 1 mio. kroner for at opgradere en meget tilrettet løsning de havde fået bygget i Dynamics NAV. Det var for meget. I stedet valgte Ellegaard at undersøge, hvor langt et standardmodul til Master Data Management kunne bringe dem.

De havde en agil tilgang, som de synes krævede lidt is i maven, men har skabt stort ejerskab i organisationen, og træning er nærmest foregået undervejs i processen.

De arrangerede først en Proof of Concept, hvor alle specielle funktionskrav blev identificeret.

For Ellegaard handler det især om at styre meta-data på serienummer-niveau. Ellegaard producerer grise til medicinsk forskning, og de skal kunne styre og logge alt på hver enkelt gris, dvs. på serienummer-niveau.

De skal kunne fremsøge, udvælge og reservere enkelte grise på baggrund af samtlige master data.

Det er rigtig mange data, der skal registreres. Det foregår i sterilt miljø i staldene iført steril dragt, og der registreres på mobile enheder hver gang de fodrer, vaccinerer, vejer og alt muligt andet. Når de fx vejer hver enkelt gris hver uge, så styrer systemet hele historikken med vægtudviklingen.

Utraditionel tilgang

Der er flere ting, som er relevant at høre Ellegaards erfaringer med:

  • Tænk at en generisk Master Data-løsning kan passe til så specifikke krav. Alle der har brug for batch/lot/serienumre eller varesporing bør lytte med.
  • Ellegaard valgte en smart fremgangsmåde. I stedet for at kravspecificere, så begyndte de med Proof of Concept og byggede de nødvendige tilretninger, før de besluttede sig for implementerings-projektet.
  • De få tilretninger, der var nødvendige, blev udviklet som Customer Extention. Det er den metode, Microsoft anbefaler, så man er klar til fremtidens Business Central i skyen, men de færreste gør det.

Dette indlæg kan opleves på Dynamics Konferencen 2019.
Klik her for at læse programmet.

Ellegaard Göttingen Minipigs på Dynamics-konferencen
Pernille Birch og Peter Vestbjerg på Dynamics-konferencen

Pernille Birch

Staldleder hos Ellegaard Göttingen Minipigs

Peter Vestbjerg

Head of Business Development hos Ellegaard Göttingen Minipigs

Med Pernille og Peter er vi godt dækket ind til at høre om Ellegaards erfaringer med Dynamics NAV.

Pernille er staldleder i produktionen af grise, og Peter er ansvarlig for forretningsudvikling. Sammen kan de give et samlet billede af Ellegaards ERP-erfaringer fra strategisk til praktisk niveau.

Besøg Ellegaard Göttingen Minipigs her: minipigs.dk

Minipigs på Dynamics-konferencen