Øget funktionalitet og fleksibilitet i Dynamics 365 Customer Engagement

Microsofts’ halvårlige opdatering bringer som altid spændende nyheder med sig for både leverandører og kunder. Jeg deler i denne artikel nyhederne inden for CRM-platformen, så du er klar til at få mest muligt ud af løsning.

Nyhederne i Microsoft CRM
Rune Daub er Senior CRM Consultant hos Abakion og har hjulpet kunder med at få det optimale ud af deres CRM investeringer over de sidste 15 år. Besøg Rune på LinkedIn: linkedin.com/in/runedaub/
Rune Daub er Senior CRM Consultant hos Abakion og har hjulpet kunder med at få det optimale ud af deres CRM investeringer over de sidste 15 år. Besøg Rune på LinkedIn: linkedin.com/in/runedaub/

Microsoft har meldt en række større ændringer ud til Dynamics 365 Customer Engagement-platformen, og der er mange spændende nyheder i vente for alle slutbrugere.

Øget fleksibilitet

Vigtigst er, at den gamle web klient bliver fjernet og erstattet af Unified Interface.

Det betyder, at de skærmbilleder, man er vant til at arbejde med, bliver fjernet og erstattet af de hurtigere, mere fleksible og krydsplatforms-aktiverede skærmbilleder. Brugeroplevelsen vil derfor fremadrettet være ens, hvad enten man bruger sin PC, Tablet eller telefon til at tilgå CRM systemet.

Og så er det værd at bemærke, at alle kunder med Microsoft Online CRM-miljøer skal være overgået til den nye funktionalitet inden 1. oktober 2020.

Der er også øget fleksibilitet på den tekniske front i servicemodulet. Den eksisterende Ressourcestyrings-motor erstattes af den nye ”Core Service Scheduling”, som tilbyder langt hurtigere og mere fleksibel understøttelse af ressourcestyring.

Den nye funktion er allerede i drift i CRM som en del af Field Service og Project Service modulerne. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at det er en større ændring, som vil kræve transition af både data og funktionalitet.

Farvel til …

Mange af Microsofts nyheder betyder også, at vi siger farvel til gamle funktionaliteter.

Fx fjerner Microsoft understøttelsen af Proces Dialog bokse, Opgaveflows og Kontrakter, Kontraktlinjer og Kontraktskabeloner. Relations-roller, Mail merge, Nyheder samt en central Javascript-funktionalitet, som var hyppigt benyttet i tidligere versioner, får også en tur ud af Microsoft-sfæren.

En af de længst levende funktionaliteter for CRM, nemlig Outlook klienten, bliver fremadrettet erstattet af Outlook App’en.

Det introducerer en helt ny mulighed for at tracke e-mails på tværs af platforme fra jeres Exchange. Det giver nye muligheder for indsigt i kunderne og aktivering af smart tracking og udsendelse af fx tilbud til kunderne, men det betyder også, at man fremadrettet hovedsageligt skal arbejde i webklienten.

Og sidst men ikke mindst, så flyttes funktionaliteten Voice of the Customer ud af CRM og over til det spritnye Microsoft Forms Pro, som giver mulighed for at lave og aktivere spørgeskemaer på tværs af alle jeres platforme, hvad enten det er CRM, NAV, AX, Sharepoint osv.

Nysgerrig på flere nyheder?

Der sker rigtigt meget i Dynamics 365 økomiljøet for tiden og der er mange centrale ændringer. Men alle funktionerne bliver eller er erstattet af nye, bedre og mere fleksible løsninger.

Og så kan vi jo glæde os over at Microsoft i de forgange år og specielt det sidste år, har introduceret features som:

  • Common Data Model / Common Data Service
  • Forms Pro
  • Microsoft Flow
  • PowerApps
  • AI Builder
  • Microsoft Marketing
  • Målrettede Apps til Sales, Field Service, Customer Service Hub

Abakion rådgiver allerede om disse områder, så I som brugere af CRM og Dynamics 365 Customer Engagement ved, hvad I skal forvente af Microsoft.

Hvis I har brug for sparring til denne transition, eller hvis I bare vil høre mere om mulighederne i Dynamics 365 Customer Engagement, så kommer vi også gerne ud og mødes med jer. Vi er på forkant med teknologien, og vi arbejder hårdt på at få teknologien til at arbejde for vores kunder og understøtte deres processer.

Du kan også læse mere om nyhederne i CRM lige her: https://docs.microsoft.com/en-us/dynamics365/get-started/whats-new/customer-engagement/important-changes-coming

CRM – fortsæt med

Funktionsområderne
Se alle funktionsområderne inden for Dynamics 365 CRM:

CRM for Salg
Kundeservice
Field Service
Projektledelse

Booking Service
Samlet styring af kunder, ressourcer, medarbejdere, faktureringer, arrangementer og bookinger i ét system – udviklet i samarbejde med organisationer og museer, som arbejder med bookinger og arrangementer.

Hør kundernes erfaringer
Den Blå Planet, Mellemfolkeligt Samvirke, Vikingeskibsmuseet m.fl. fortæller om deres erfaringer og gode råd.

“Samarbejdet fungerer rigtig fint. Der bliver virkelig lyttet til os. Som erfarne Event Managers med kendskab til andre CRM-systemer er vi meget tilfredse med vores nye system.”

Helsingør Kommune

Læs flere kunders erfaringer her: