Vi skal ikke gennemføre et ERP-projekt som et “big bang”, og nu skal du høre, hvorfor det er bedre at planlægge et program af mindre projekter.

Lad os begynde med at se på, hvorfor den gamle fremgangsmåde er et problem.

Den traditionelle fremgangsmåde

Vi skal i gang med et større digitaliseringsprojekt. Ud over at vi gerne vil opgradere ERP-løsningen, så vil vi også indføre en kundeportal, IT-understøtte lagerstyringen, indføre tidsregistrering i produktionen, styrke rapporteringen med business intelligence, og mange andre ting. Der er mange arbejdsgange i virksomheden, vi gerne vil optimere og digitalisere. Det bliver en stor mundfuld.

Vi finder en ERP-leverandør og kommer med en lang række behov, som vi indgår en leverancekontrakt om.

Så følger der som regel noget analysearbejde, og leverandøren fortæller i et løsningsdesign, hvad de har tænkt sig at bygge.

Nu må vi håbe, at vi har husket alt, hvad vi har behov for, for nu lukker leverandøren sig inde i arbejdsværelset i laaang tid og bygger en løsning til os.

Så får vi endelig leveret en løsning og går i drift med den. Det er big bang, for nu sker alting på én gang.

Det er her, at det går op for os, at vi mangler nogle ting, og at leverandøren har fortolket nogle ting helt anderledes end vi mente dem.

Det er også her, at alle medarbejderne skal vænne sig til, at det nye system ser helt anderledes ud, så alting går ned i tempo.

Og det er også her, at vi ændrer en masse arbejdsgange. En masse arbejdsopgaver bliver digitaliseret, og medarbejderne skal vænne sig til nye kompetencekrav, nye ansvar, nye samarbejder på tværs af afdelinger. Nogle mister status, fordi systemet overtager deres viden – andre mister opgaver, fordi en masse manuelle rutiner ikke længere skal udføres.

Det er en transformation, som er umulig at klare som big-bang uden at det gør ondt. Det skaber stress, tab af produktivitet, usikre medarbejdere. Det er bare ikke sjovt at tage alting på én gang.

Lad os prøve at gøre det på en anden måde.

Én transformation ad gangen

Nu skiller vi alting ad, så vi tager én transformation ad gangen.

I stedet for en kravspecifikation, så laver en kortlægning af de gevinster, vi gerne vil opnå. Forskellen er, at vi definerer særskilte tiltag, som har en relation til de forretningsmæssige målsætninger. Det betyder, at tiltagene vil give mening for medarbejderne, fordi alle forstår hensigten.

Vi planlægger et program af mini-projekter, som vi kan udføre i en rækkefølge efter hinanden.

Vi begynder med opgraderingsopgaven. Vi bringer ERP-løsningen op på nyeste teknologi og befrier den for gamle tilretninger og gammelt rod. Det gør os forandringsparate til nye tiltag – men vi ændrer ikke på noget andet. Medarbejderne skal vænne sig til et nyt system, men vi ændrer ikke på deres arbejdsgange, status, opgaver eller noget andet.

Det er en transformation, som er til at overskue.

Så tager vi næste bid, som er kundeportalen. Og bagefter lagerstyringen, og så tidsregistrering i produktionen og til sidst business intelligence.

Mange fordele ved et program af projekter

Nu er det en serie af mindre projekter, hvor transformationen er overskuelig. Der er ingen grund til at samle alt i et big bang.

Det er også nemmere at trække stikket undervejs, hvis vi har valgt helt forkert. Eller at tilpasse rejsen. Vi får mulighed for at blive klogere undervejs og omprioritere eller ændre i projektet, inden vi har brugt alle pengene.

Det giver også mulighed for, at man kan vælge et standardprojekt til den første opgradering. Så er der ikke noget, der er håndholdt. Man får standardopsætning, standardkontoplan, og hele opgraderingen er klaret på et par uger fra start til go-live.

Hos Abakion kalder vi den type projekt for “Unbox”. Det kan du læse om her, hvis du vil se, hvordan vi gør.

Også for større virksomheder

Denne metode betyder, at store virksomheder også kan vælge et skabelonbaseret standardprojekt. Det er ikke kun for små virksomheder. Man kan bare opdele sit big-bang projekt i et program af mindre projekter.

Og hvis man virkelig ikke kan gå i drift med mindre end det hele, så vender vi bare processen om, så vi først forbereder alle delområderne, og så afslutter programmet med et Unbox-projekt.

Men big bang – det synes vi, at du skal prøve at undgå.

Viden om Business Central - Sæson 2
Sådan hjælper Business Central med de nye EU-momsregler
Af Abakion

Sådan hjælper Business Central med de nye EU-momsregler

Er det gået din næse forbi, hvordan du sikrer dig at overholde de nye EU-momsregler med din Business Central? Læs ekspertens 3 råd her.

Hvorfor kræver on-premise direktørens godkendelse?
3:14
Af Sune Lohse

Hvorfor kræver on-premise direktørens godkendelse?

Abakion har besluttet, at det kræver direktørens godkendelse at sælge en løsning, som ikke er i skyen. Men hvordan kan det være?

5 vigtige nyheder i Business Central i oktober 2020
7:32
Af Kenneth Kryger Gram

5 vigtige nyheder i Business Central i oktober 2020

Kenneth Kryger Gram fortæller her om de 5 vigtigste nyheder i oktober 2020-udgaven af Dynamics 365 Business Central.

Abakions Chief Strategy Officer Sune Lohse
Af Sune Lohse

Den nøgne sandhed om Business Central som Cloud anno 2021

Sune Lohse forklarer den nøgne sandhed om Business Central som Cloud anno 2021.

Bestem selv hvad Microsoft udvikler i din Business Central
Af Kenneth Kryger Gram

Bestem selv hvad Microsoft udvikler i din Business Central

Få indflydelse på Business Central og Microsofts andre Dynamics-produkter.

4 genveje til ERP i 2021
Af Sune Lohse

4 genveje til ERP i 2021

Traditionelt er ERP dyrt, men der er 4 genveje, du kan skyde, når du ser på en Microsoft ERP-løsning.

Sådan styrer du International Moms i Business Central
19:37
Af Lene Graa Jennum

Sådan styrer du International Moms i Business Central

I dag skal både dit Ecommerce og ERP understøtte de nye momsregler. Men i Business Central støder du på udfordringer.

Tag på rundtur i Business Central
19:02
Af Sune Lohse

Tag på rundtur i Business Central

Her får du et indtryk af, hvordan Business Central fungerer. Sune giver dig en 10 minutters rundtur i løsningen.

Opskriften på succesfulde ERP-projekter
41:57
Af Abakion

Opskriften på succesfulde ERP-projekter

Vores erfaringer viser, at de succesfulde projekter er en blanding af standardløsninger og specialudvikling. Se optagelse af webinaret nu.

Få Business Central på dit NAV-abonnement med 60% rabat
Af Kenneth Kryger Gram

Få Business Central på dit NAV-abonnement med 60% rabat

De gamle NAV-opgraderings-aftaler stiger i pris – og samtidig er der 60% rabat på Business Central.

De 3 love der får ERP som Cloud til at give gevinst
Af Sune Lohse

De 3 love, der får ERP som Cloud til at give gevinst

Det er værd at forstå præcis hvor gevinsterne ved en cloud-løsning ligger. Det handler om at forstå de to ord: Standardløsning og Cloud.

Unbox-webinarerne
Business Central - i gang på 10 dage
30:38
Af Jesper Nielsen

Business Central - i gang på 10 dage

Jesper Nielsen har masser af Unbox-erfaring, og han fortæller, hvordan du går live med Business Central på bare 10 dage. Se optagelsen her.

Power BI - Plug & Play til dine ERP-data
27:37
Af Jacob Sanchez Garcia

Power BI - Plug & Play til dine ERP-data

Se hvordan du kan visualisere finans­data fra Business Central med plug & play-løsningen i Power BI. Se optagelsen af webinaret her

B2B Ecommerce - som App til Business Central
24:41
Af Anders Thue Pedersen

B2B Ecommerce - som App til Business Central

Se hvordan du lancerer en B2B webshop på få dage – med en app, styrer alle produkt­data fra Business Central. Se optagelsen af webinaret her

Dynamics 365 Sales - CRM på kun 4 uger
32:46
Af Benjamin Truelsen

Dynamics 365 Sales - CRM på kun 4 uger

Se hvordan du kan indføre Microsofts CRM-system på 4 uger, og hvad der er med i pakken med CRM-løsningen, som er klar til brug. Se optagelsen af webinaret her