Nyhederne i Dynamics 365 Release Wave 2 Plan

Af: Nadezda Christensen
Abakion A/S

Microsofts’ halvårlige opdatering af Dynamics 365 kommer i oktober 2019, og vi ser i denne artikel nærmere på Business Central, Sales (CRM), Power BI, Power Apps og AI.

Microsoft udfaser Windows-klienten og det traditionelle udviklingsværktøj C/Side, og der kommer spændende nyheder med AI, apps, Flow og meget mere.
Her kommer 6 afsnit om:

Power (Platformen) to the People

Microsofts Power Platform er et helt særligt univers, som vi er ret begejstrede for. Platformen spiller i højere og højere grad sammen med de klassiske ERP- og CRM-applikationer.

PowerApps

Vi har tidligere nævnt PowerApps som et helt unikt værktøj. Det er her vi ser, at Microsoft skubber til magtforholdet mellem virksomheder og leverandører, fordi selv ikke-tekniske personer i en organisation begynder at kunne udvikle apps, som kan anvendes på tværs af alle applikationer i Dynamics 365-pakken.

Det lyder ret vildt, og det er det også.

Det betyder nemlig, at hvis du har et behov for at digitalisere processer i din forretning – det kan fx være at du vil give dine medarbejdere eller kundegrupper en oplevelse i en app – så kan du gøre det, helt selv.

AI “early days” er snart slut

Low-Code/No-Code

At man begynder at kunne udvikle apps selv, skyldes i høj grad, at Microsoft har kastet deres kærlighed på konceptet om low-code/no-code til virksomheder.

Altså at du kan bygge uden at kunne skrive kode.

AI Builder

Det er ingen hemmelighed, at AI indtil nu har været ret komplekst. Og med få ressourcer worldwide, som forstod at arbejde med data – og med den forretningslogik – så har det været lidt op ad bakke.

Heldigvis er Microsoft kommet længere med den kunstige intelligens siden sidste release og med low-code/no-code konceptet kan vi som leverandører så småt begynde at sætte gang i AI-bølgen for alvor.

AI Builder bliver i første omgang lanceret som en prøveversion, som er direkte integreret i PowerApps og Microsoft Flow. Dermed bliver den en indskrevet del af Microsofts’ støttesystemer og som resultat vil den komme til udtryk på forskellige måder, i de forskellige moduler.

De forhåndsimplementerede AI løsninger bliver virkelig gode for os som leverandør, for det bliver betydeligt nemmere at give kunderne en god oplevelse med AI.

Vi betragter low-code/no-code som en win-win.

PowerApps Portals

Muligheden for at give kunder en god oplevelse stopper ikke her. PowerApps Portals er nemlig en anden ting, der fortjener lidt spotlight.

Som leverandør har vi indtil nu kun været i stand til at bygge apps til interne brugere af systemet. Men med PowerApp Portals bliver det muligt at udstille appen til hele verden, hvis det skulle være.

Det er super smart for virksomheder, der fx ønsker ny kommunikations- eller samarbejdspatform til partnere, kunder eller leverandører, som er direkte integreret til CRM-systemet.

Power BI for alle

Det er ikke nogen hemmelighed, at Power BI har fungeret rigtig godt for små og mellemstore virksomheder, men de større virksomheder begynder også at være et rigtigt interessant marked for Microsoft.

Det har resulteret i løsninger i værktøjet, hvor man som administrator af Power BI kan styre sit indhold på en måde, så større organisationer også kan være med.

BI på tværs af forretningen

Der kommer fx en spændende feature, som gør det muligt at analysere på anvendelsesmønstrene af Power BI blandt medarbejderne. Lidt ligesom Google Analytics.

Indsigten betyder, at man kan få et gennemgribende billede af, hvordan Power BI bliver brugt på tværs af forretningen – og om det reelt giver den værdi, der er forventet. Det synes vi er super smart og noget vi glæder os til at bruge hos vores kunder.

Nøgletal

Der kommer også en anden spændende nyhed, som vi håber kommer til at fungere lige så godt, som det lyder på papiret.

Microsoft Decomposition Tree er et værktøj, der via AI hjælper med at analysere nøgletal og fremviser på tværs af forskellige faktorer, hvordan de har påvirket nøgletallene.

Det bliver smart for rapportbyggere, der gerne vil dykke ned i underliggende elementer af nøgletallene og få et bedre billede af, hvilke effekter der er affødt af hvad.

Automatiserede processer

Microsoft har tidligere på året varslet denne feature, og fra næste release får vi altså mulighed for at lave et udtræk af vores datasæt for BI og anvende det i Flow.

Det betyder, at vi kan udføre en automatiseret handling ud fra et resultatsæt fra vores BI-rapport, og automatisere en masse forretningsprocesser ud fra det.

Det bliver rigtig smart, og som Power BI entusiaster er vi glade for, at BI-værktøjet ikke længere bliver slutpunktet for den indsigt, vi får fra vores datasæt, men i stedet bliver til en indsigt, som kan automatiseres yderligere.

Vi er ret sikre på, at det vil få stor betydning for anvendelsesmulighederne af BI inde i Flow.

Funktionerne i Dynamics 365 Business Central

Microsoft har et stort ønske om at øge produktiviteten hos brugerne, og derfor gør de sig umage med at tage imod feedback. Det kan mærkes på flere områder i næste release.

Database-backupfil

En af de nye funktioner, vi synes er nævneværdig, er, at virksomheder fremadrettet vil være i stand til at hente en database backupfil. Indtil nu har det været Microsoft selv, der har haft ansvaret for at tage backup af forretningers data.

Det er noget, der vil give de fleste lidt ro i maven, at vi nu får større kontrol over vores data, og så er det også smart, hvis du vil afprøve noget med dine data og teste op imod fx Power BI eller andet.
Og så bliver det helt omkostningsfrit.

Flere produktionsmiljøer

Det vil også være muligt for virksomheder at have flere produktionsmiljøer, og dermed åbner Microsoft op for, at virksomheder nu kan have alting samlet ét sted.

Det er en kæmpe fordel for multinationale virksomheder, som har behov for at styre deres økonomi ud fra forskellige lovmæssige krav i forskellige lande. Hvor man før var nødt til at have en tenant i hvert land, vil man altså fremover have mulighed for at samle alt i én tenant.

Det giver også mulighed for at bevare kontrollen over sine medarbejders bruger-identitet ét sted, så hvis du fx skal lukke en medarbejderkonto, så vil du kunne lukke af for alt ét sted. Det er virkelig effektivt.

Tastaturgenveje

Noget af det, som har været efterspurgt længe, er tastaturgenveje. Det bliver nu gjort helt færdig i Business Central.

De fleste brugere er vant til at anvende tastaturgenveje, og det har været et irritationsmoment for mange, at de har manglet. Og vi kommer også selv til at kunne oprette genvejstaster på vores egne produkter.

Teknikken i Dynamics 365 Business Central

Der kommer også en masse spændende nyheder på den tekniske side, og der vil vi også gerne fremhæve nogle enkelte.

Windows klient

Vi har længe vidst, at Microsoft ville udfase klient-applikationen, og fra oktober-releasen forsvinder Windows-klienten helt og aldeles. Den bliver erstattet med Modern Client – og det gælder, uanset om du kører on-premise eller i skyen.

Det kan måske lyde skræmmende for nogen, men vi er glade for tiltaget. For leverandører kommer det fx til at betyde, at det bliver nemmere at flytte add-ons over på Business Central-platformen.

Modern Client er kommet for at blive, og vi er sikre på, at den vil sætte sit aftryk på den gode måde. Det er vores erfaring, at når først brugerne har vænnet sig til at bruge den nye klient, så savner de ikke længere den gamle Windows-klient, og de taber hverken funktionalitet eller effektivitet.

Multitasking på tværs af sider

En af de smarte funktioner ved Modern Client er, at det bliver muligt at multitaske på tværs af sider.

Muligheden for at arbejde med to views kan fx bruges, hvis du sidder med en salgsordre, men du bliver forstyrret af en kunde, der ringer midt i det hele. Så kan du åbne din salgsordresøgning og søge på en ny – uden at du skal taste væk fra din igangværende salgsordre.

Det er en funktion, som har været efterspurgt af mange.

Modern Development Tool

Levetiden for det klassiske udviklingsmiljø – også kendt som C/Side – er forbi og forsvinder dermed helt fra oktober 2019.

Det er et stort skifte, fordi det bliver erstattet med det Microsoft kalder for Visual Studio Code.

Det betyder måske mest for din leverandør, som skal udvikle noget for dig, men du skal i hvert fald som kunde være opmærksom på, om din leverandør er klar til at følge med udviklingen.

Øget funktionalitet og effektivitet i CRM – Dynamics 365 for Customer Service

CRM har siden sidste release bestået af flere forskellige moduler til relationsstyring, og det er tydeligt at mærke, at Microsoft bestræber sig på at levere komplette moduler til de enkelte CRM-områder. Og mange af forbedringerne kommer fra AI Builder.

Geo Fencing

En anden stor forbedring, som fx bliver populær hos serviceteknikere, er det Microsoft kalder for Geo Fencing.

Det betyder helt simpelt, at vi kan opsætte geografiske placeringer, som automatisk vil trigger et flow. Når en mobilenhed bevæger sig ind i et bestemt område, så udløser det en række funktioner.

Det er fx oplagt, at når udekørende serviceteknikere vender tilbage til virksomheden, så trigger det en række handlinger. Det er en smart funktion, som vil effektivisere mange arbejdsgange.

Chat

Customer Service er et af de moduler, som har fået et boost på AI. Har du chatfunktion på dit website, vil maskinen fremover være i stand til at overtage dialogen i den tidlige fase med kunderne, og overlevere den til en person, når den ikke længere kan varetage samtalen.

Resultatet bliver en mere sammenhængende brugeroplevelse for både tekniker og slutkunde.

Facebook Messenger

Har du en virksomhedsprofil på Facebook, så har du grund til at glæde dig. Det bliver nemlig muligt at få henvendelser fra dine kunder på Facebook Messenger direkte ind i dit CRM-system.

Det er en simpel, men virkelig smart integration, som vil hjælpe optimeringen af forretningers omnichannel-strategi.

Visitkort

En praktisk funktion for sælgere fra næste release bliver scanning af visitkort. Det har været et stort ønske hos Microsofts’ kunder, som nu slipper for at komme hjem med 41 fysiske visitkort.

Med Dynamics 365 på telefonen kan du fremover scanne et visitkort med din telefon. Det er et smart og meget brugbart værktøj for sælgere, der opretter en kontaktperson eller firma i dit CRM-system på baggrund af en scanning.

A/B test

Funktionsniveauet i Marketing-modulet bliver fortsat udvidet, og fra næste release vil det være muligt at udføre split-tests.

Resultatet bliver, at du fremadrettet slipper for at have separate programmer, hvor du er nødt til at trække Excel-ark ud fra dit CRM-system og ind i dit marketingsystem. Det er en relevant og ikke mindst nødvendig opdatering for marketingfolk.

Mixed Reality

Blanding af AR og VR mangler stadig at finde sit fodfæste i det danske marked, men det er en af de bemærkelsesværdige nyheder på Field Service.

En maske, som er knyttet direkte til dit CRM-system. HoloLens.

Med masken på, vil du kunne se fx produktvejledninger knyttet til det, du i virkeligheden kigger på. Som serviceteknikker kan du således få hjælp til at servicere en maskine. HoloLens kan via virtual reality fodre dig med viden om, hvordan du skal arbejde. Det lyder måske som science fiction, men teknologien er tilgængelig nu. Tag lige et sneak peek på HoloLens her: https://www.microsoft.com/da-dk/hololens#.

Læs endnu mere

Vi glæder os til de mange spændende nyheder for Microsoft frigivelsesbølge 2 i 2019.

Hvis du vil have det komplette overblik over nyhederne i næste frigivelsesbølge, så kan du læse dem lige her.

Du er også meget velkommen til at kontakte os for yderlige information omkring Dynamics 365 på +45 70 23 23 17. Vi rådgiver dig gerne.