Nyhederne i Dynamics 365 – April 2019

Af: Kenneth Kryger Gram, CEO og ejer af Abakion
» Mere om KennethKenneth på Linkedin

Microsoft er kommet godt i gang med deres halvårlige opdateringer af Microsoft Dynamics 365, som omfatter alle forretningsløsningerne, fx Business Central (tidligere NAV), CRM, m.m.

Næste opdatering er 5. april 2019, og i denne artikel kan du læse, hvilke nyheder Microsoft byder på.

Datoer for frigivelse af Dynamics 365 april 2019

Værktøjer i platformen

Mange af de nye tiltag bygger Microsoft slet ikke ind i ERP- eller CRM-applikationerne. De bygger dem som generelle værktøjer, der kan anvendes af alle applikationer og på tværs af dem.

FLOW OG POWERAPPSMicrosoft Flow og PowerApps er ret unikke værktøjer, fordi de ikke er en del af ERP, CRM, BI eller noget andet. Det er værktøjer i Dynamics 365-pakken, som kan anvendes på tværs af alle applikationer.

Så du kan bygge processer og integrationer på tværs af ERP, CRM, Office365, SharePoint, OneDrive og Teams med Microsoft Flow – og du kan bygge apps, der trækker på data fra alle applikationer. Det er en fantastisk udvikling.

Der er sket en stor udvikling med Flow og PowerApps i den seneste tid. Det er blevet meget brugbare værktøjer.

Microsoft PowerApps og Dynamics 365

COMMON DATA MODELFra begyndelsen af Dynamics 365 har Microsoft haft en strategi om at anvende en fælles datamodel for alle applikationerne. Når alle løsninger bruger den samme datastruktur, så bliver det meget nemmere at integrere løsninger, lade data flyde på tværs, eller udløse handlinger på tværs af løsninger.

Det omfatter altså alle applikationerne i Dynamics 365 – plus Power BI – plus Office 365 – plus eksterne systemer, du kobler på.

Det er ikke nogen nyhed som sådan – for det har hele tiden været Microsofts plan, men med april-udgivelsen ser vi rigtig meget af strategien realiseret. Det samler virkelig hele Dynamics 365-platformen.

Microsoft har også åbnet op for, at vi selv kan udvikle nye moduler ind i Common Data Model. Hvis du bruger en IT-løsning, som ikke er fra Microsoft, så kan vi koble den IT-løsning på Common Data Model og skabe en fælles definition for data, og det gør det meget nemmere at integrere med andre IT-systemer. Det er virkelig smart, og det er muligt nu med april-udgaven.

Common Data Model og Dynamics 365

Dynamics 365 Business Central – Teknikken

Når vi kigger på Business Central, så er der er en række tekniske nyheder, som er store nyheder for os som leverandør, men som måske ikke springer kunderne i øjnene.

KLIENT/SERVERMicrosoft begynder nu at flytte hele applikationen fra at være en C/AL applikation til en AL applikation. Enkelt sagt, så vil Microsoft gerne udfase klient-applikationen, der skal installeres på din PC. Resultatet er, at det bliver nemmere for os som leverandør at flytte add-ons over på Business Central-platformen.

APIEn af de mest bemærkelsesværdige tekniske nyheder er, at API-tilgangen bliver frigivet. Den har hidtil kun været i beta. Der er API til 48 entiteter i Business Central, og vi har prøvet at bruge API’et på en kundesag, og det er altså rigtig smart.

Hele ideen er, at man som kunde (eller tredjepart) kan skabe integration til Business Central – helt uden at have en Dynamics-partner involveret. Det er virkelig et paradigmeskifte i den måde, man integrerer med løsningen.

Du er ikke længere låst til din ERP-leverandør. Du kan sagtens få fx din webshopleverandør til at udføre integrationen mellem ERP og webshoppen. Det er åbenhed i en grad, vi ikke har set fra Microsoft før.

CRM-INTEGRATIONI samme omgang kommer der også forbedringer af integrationen mellem Business Central og CRM (for Sales), som har været meget kritiseret hidtil. Nu kan salgsrelaterede rollecentre i Business Central få direkte besked om synkroniseringsfejl – og vælge hvordan de skal løses, fordi de ejer data.

CRM integration med Dynamics 365 Business Central

CLOUD-SYNCMicrosoft forbedrer også den motor, de introducerede i sidste release, så dem der kører ”on-premise” kan synkronisere alle standardtabeller op i en cloud-løsning. Så har man et spejl af alle data i skyen (read-only). Så er integration til fx Power Bi foræret, fordi alle data ligger i skyen. Og de brugere, som kun skal læse data, kan nemt tilgå cloud-versionen.

DEBUGGINGSom leverandør er vi også glade for, at det nu bliver muligt at foretage debugging på cloud-udgaven. Det giver os mulighed for at yde meget bedre support til de kunder, der er på cloud-løsningen.

Dynamics 365 Business Central – Funktionerne

Der er også rigtig mange ”productivity enhancements” i april-udgaven af Business Central. Det er mange små ting, der er forbedret.

Vi synes, at det er værd at bemærke, at mange forbedringer kommer fra de feedbacks, Microsoft har fået fra kunder og partnere. Det er en glædeligt, for det betyder, at Microsoft i denne omgang har fået samlet mange af de små ting op, som mange kunder har ønsket.

Der er mange små forbedringer, vi kunne nævne, men lad os tage nogle få:

FELT-LÆNGDEFx har Microsoft ændret længden af alle beskrivelsesfelter, fx varebeskrivelse eller salgslinjebeskrivelse, fra 50 til 100 karakterer. Ja, det er en lille ting – men det er noget, der har irriteret i mange år, og mange kunder har udført en tilretning blot for at udvide længden af et felt. Det har Microsoft nu ændret over en bred kam.

BULK UPLOADNu kan du også foretage masse-upload af billeder til dine varer. Du kan samle alle de billeder, du vil opdatere, navngive dem med varenummeret, uploade som zip-fil, og så lægger systemet selv billederne ud på hvert varenummer. Igen en lille produktivitetsforbedring, men prøv at forestille dig, at du skulle opdatere billeder på 1.000 varenumre – manuelt – ét ad gangen.

Produktbillede upload til Dynamics 365

POSTEN ER GEMTEt andet eksempel er, at man nu kan se, om den post, man står på, er blevet gemt. Det kunne man førhen være i tvivl om.

Det er en lille ting, men det er alle småtingene, som forbedrer brugeroplevelsen.

INTELLIGENSMicrosoft har et stort fokus på kunstig intelligens. De er kun i begyndelsen af rejsen, for de har store ambitioner, så det er kun de første tiltag, vi ser i denne release.

Hold øje med det, Microsoft kalder Cloud Intelligence. Det er en funktion, som monitorer data (både Cloud og On-premise) og analyserer og finder tendenser. Det er ikke klassisk Business Intelligence – det er en model til forudsigelser.

Det kombinerer Microsoft med en række nye features, fx et likviditetsbudget hvor systemet ud fra historikken forudsiger udfaldsrummet for den kommende udvikling i likviditeten.
Det har hidtil kun været muligt med en transaktionsbaseret model, hvor man skulle registrere fremtidige, forventede poster, men nu kommer Microsoft med en “predictive” model, som ikke kræver registreringer. Det er der virkelig potentiale i.

Tilsvarende var der i sidste release en model, hvor systemet kan forudsige, hvilke kunder der ikke vil betale til tiden.

Det er rigtig smart, og der er meget mere i vente på den front i fremtiden.

Power BI

Vores Power BI-folk synes, at april-udgaven af Power BI er ”for vild”, citat slut. Der er rigtig mange forbedringer, og lige som på de andre områder, så er det ikke store nyheder, men mange små forbedringer, der gør en stor forskel. Lad os dykke ned i nogle udvalgte:

DRILL-DOWNEn rigtig spændende feature er ”Drill between PBIX reports”. Det betyder, at hvis man har flere rapporter, altså ikke flere faner i én rapport – men flere forskellige rapporter, så kan man hoppe mellem rapporterne.

Hidtil har man kun kunnet foretage drill-down inden for samme rapport, men nu kan man fra en aggregeret rapport højreklikke på en graf og direkte hoppe til den underliggende rapport med detaljerne.

FORMATTINGApril-udgaven bringer en ny mulighed med ”Expression-based formatting”. Du kender det måske fra Excel, men nu kan vi også i Power BI opsætte rigere visualisering, fx regler for farvekoder baseret på værdierne. ”Hvis omsætningen er over budget, så skal den være rød”. Det kan man gøre kodemæssigt nu.

Power BI formatering med expressions

HOME & SEARCHPower BI Home og Global Search – de to features kender kunderne desværre ikke så godt. Nu er de frigivet i en rigtig god udgave. Med Power BI Home kan alt det, man arbejder med, samles i en hjemmeskærm, og man kan søge på tværs af alt.

WORKSPACEVi skal også lige nå at nævne, at man nu kan arbejde med et online workspace i Power BI. Det betyder, at man kan centralisere sin udvikling i Power BI.
Når man har bygget et data-flow, så kan man gemme det i et workspace i Power BI, så datamodellen ligger online, og når man skal bygge en ny rapport, så peger man på datamodellen i Power BI online. Det betyder, at datamodellen ligger ét centralt sted. Det er virkelig struktureret og effektivt.

CRM – Dynamics 365 for Sales

Vi kalder det stadig for CRM, men i Dynamics 365-pakken har det klassiske CRM fået navnet Dynamics 365 for Sales – og så er det blevet suppleret af flere andre applikationer til relationsstyring, fx ”Customer Service”, ”Field Service”, ”Projekt Service Automation” m.fl.

Der er mange nyheder i alle disse applikationer, og fælles for dem er, at det i højere grad er version 2 af funktioner – end helt nye funktioner. Der er måske ikke så mange nye features, men til gengæld bliver kvaliteten løftet gevaldigt på rigtig mange områder. Der er mange features, som er blevet 100% klar til brug.

INTEGRATIONCRM-området nyder godt af, at services som Microsoft Flow, PowerApps og Common Data Model er kommet rigtig langt, og det giver os langt bedre mulighed for at integrere CRM med Business Central, Teams, SharePoint, OneDrive osv.

CONFIGURE PRICE QUOTEKonfiguratoren i CRM er en virkelig stor nyhed. I CRM har vi altid kunnet lave tilbud, hvor vi har registreret varelinjer på et tilbud. Det var ret statisk.

Med april-udgaven kan du nu konfigurere dine varer i tilbuddet. Hvis du skal tilbyde en cykel, så kan du vælge et cykelstel og derefter få information om, hvilke hjul der passer til stellet. Du kan konfigurere varer på baggrund af forretningsregler og afhængigheder.

Det har førhen krævet en tillægsløsning i ERP, men det kan du nu opsætte i CRM, og gøre det til et sælgerværktøj. Det er en virkelig spændende nyhed.

MARKETINGMicrosoft Marketing er et relativt nyt modul i Dynamics 365, hvor Microsoft har opdateret mulighederne inden for Social Insight og Customer Behavior, så du kan agere på kundernes adfærd i højere grad, end du har kunnet hidtil.

Det betyder, at du ikke kun kan agere på klikrater, men nu også konverteringsrater, kunderejser, og du kan få samspillet mellem Salg og Marketing til at køre på et helt nyt niveau. Løsningens funktionsniveau begynder at være en seriøs konkurrent til de større, etablerede Marketing Automation-løsninger i markedet.

CUSTOMER SERVICEKundeservice-applikationen får også forbedringer. Vi begynder at kunne tale om reel omnichannel. Det betyder, at Microsoft nu understøtter alt lige fra chat, sms, web, til emails – men med et samlet interface for supportmedarbejderen. Det ser rigtig spændende ud.

FIELD SERVICEVi har i lang tid hørt om Internet-of-Things (IoT), og Microsoft kommer nu med en “IoT-datalake”, som spiller sammen med Field Service.
Hvis du fx har parkeringsautomater på gaden, så kan automaterne selv give besked, hvis de går i stykker eller trænger til service. Så kan Field Service automatisk udsende en servicetekniker. Anvendelsesmulighederne for IoT er utrolig mange.

Vil du vide mere?

Det var nogle smagsprøver på nyhederne i april-udgaven af Dynamics 365. Hvis du vil dykke ned i detaljerne, så har Microsoft et omfattende materiale tilgængeligt her.

Du er også meget velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål. Vi rådgiver dig gerne.