Alt du bør vide om Dynamics NAV

Læs her hvordan Dynamics NAV kan gøre dine forretningsvisioner til virkelighed

Forandringsparat uden kompromis med Dynamics NAV

Dynamics NAV som produktnavn er udgået, men løsningen lever videre i bedste velgående under navnet Dynamics 365 Business Central.

Den sidste version med navnet Dynamics NAV havde versionsnummeret 2018, og de hidtidige versioner inkluderer Dynamics NAV 2017 og Dynamics NAV 2016, og i folkemunde er løsningen stadig kendt som Navision, der er udgået nu.

Fremtiden tilhører som sagt Microsoft Dynamics 365 Business Central, som er cloud-løsningen, der kombinerer ERP med CRM tæt integreret med Office 365.

I denne artikel

Sørg for at blive forandringsparat

Funktionerne i NAV

Om Dynamics-familien

Licensmodeller

Funktionsniveauer

Få en god start med et kursus

ERP – læs også

Kompetencer inden for ERP
Således synes vi, at en ERP-løsning skal gribes an.

ERP-strategi
Læs 7 gode råd til at lægge en skarp ERP-strategi.

Priser på Dynamics NAV og 365
Prøv pris-beregneren og se hvad dit ERP-projekt vil koste.

Migrér på kun 1,5 uge
Se hvordan du kan migrere til NAV eller 365 på kun 1,5 uge.

Sådan opgraderer du fra en gammel NAV
Se videoerne om migrering af data og udryddelse af gamle tilretninger.

Opgradering »

Se hvordan du kan flytte fra Dynamics NAV til Business Central på 1,5 uge.

Om Dynamics NAV

Eller fortsæt med at læse om NAV – og detaljerne om seneste version.

Læs videre om Dynamics NAV

Sørg for at blive forandringsparat

Hvis du har været med til et ERP-projekt før, så skal du sikkert gribe dit næste projekt helt anderledes an.

Det handler ikke længere kun om at understøtte processer effektivt. Du skal også sørge for, at din virksomhed forbliver forandringsparat.

Forandringsparathed betyder, at du kan reagere hurtigt på nye markedsvilkår – og du kan øge din konkurrenceevne uden at blive begrænset af teknikken.

Det forudsætter, at du nemt kan tage nye teknologiske muligheder og nye versioner i anvendelse – og at du ikke skal bruge tid og penge på opgraderinger.

Det er sådan, Abakion vil gribe din Dynamics NAV an.

Katja Barkov Thomsen - undervisningsleder for Business Central

Business Central for dig der kender Dynamics NAV

Dynamics-konferencen i 2021 gav Katja B. Thomsen en rundtur i Business Central for dig, der kender Dynamics NAV. Der er sket en masse i brugergrænsefladen og hvordan du betjener løsningen. Få et indtryk af forandringerne ved at se optagelsen her.

arrow-right-87x60

Funktionerne i Dynamics NAV

I tæt samarbejde skaber Dynamics NAV og Office 365 stærke funktioner til at understøtte virksomhedens processer og medarbejdernes produktivitet.

Dynamics NAV er en multi-sprog, multi-valuta forretningssystem, som hjælper små og mellemstore virksomheder, både i Danmark og i hele verden, med at styre deres regnskab og økonomi, forsyningskæde og drift.

Du kan begynde med det, du har brug for lige nu, og udbygge løsningen når din virksomheds behov stiger. Du kan få løsningen som cloud, hosted eller på din egen server – du vælger selv.

Dynamics NAV hænger tæt sammen med Office 365. Når din email, kalender og filer hænger sammen med dine data, rapporter og forretningsprocesser, så har du et solidt grundlag for effektivisering og vækst.

En konsistent brugeroplevelse på tværs af applikationer og devices gør det hele nemt for medarbejderne.

App til Dynamics NAV

Microsoft Dynamics-familien

Microsoft Dynamics er familienavnet for en række virksomhedsløsninger fra Microsoft, der er designet til at styrke kunderelationerne og samarbejdet. Nutidens globalisering og kompleksitet stiller store krav til teknologisk understøttelse af forretningsprocesser, så virksomhederne kan realisere deres visioner.

Microsofts målsætning med Dynamics-suiten er at gøre det muligt for virksomheder at realisere deres ambitioner, og det foregår ved at være på forkant med udviklingen, lige fra salg og kunderelationer (CRM), til ERP system og supply chain management, til business intelligence og analyse – Microsoft Dynamics har som ambition at dække virksomhedernes behov fra start til slut, skabe produktivitet for både personer og teams, på enhver enhed, hvor som helst man befinder sig.

Enterprise Resource Planning

Kernen i Microsoft Dynamics er ERP, der giver medarbejderne alle relevante værktøjer for at styre forretningsprocesserne fra produktion, supply chain, kunderelationer til økonomistyring.

Medarbejderne har indsigt og overblik, og de har de rette beslutningsgrundlag i enhver situation.

Det unikke ved Microsoft Dynamics ERP

Når du overvejer en ny ERP-løsning, så bør du kigge ud over de traditionelle grænser for, hvad ERP handler om. Der er mange løsninger, der kan lave et regnskab eller styre forsyningskæden, men Microsoft Dynamics NAV kan meget mere end det.

Microsoft Dynamics samler de programmer, der styrer økonomi, salg og drift sammen med de kendte Office-programmer, og det hele kan afvikles i skyen, fordi de er ægte cloud-løsninger.

Det betyder, at medarbejderne kan arbejde og samarbejde hvor som helst, og når som helst, og på alle typer enheder. Microsoft har gjort en stor indsats for at brugeroplevelsen er den samme, uanset om man arbejder på desktop eller tablet.

Microsoft Dynamics NAV sætter brugeroplevelsen i centrum. Medarbejdernes arbejde understøttes ved at integrere alle forretningssystemer, samle data, samarbejde om dokumenter, og det foregår på alle desktops, tablets og mobiltelefoner.

Opgradering »

Se hvordan du kan flytte fra Dynamics NAV til Business Central på 1,5 uge.

Om Dynamics NAV

Eller fortsæt med at læse om NAV – og detaljerne om seneste version.

Læs videre om Dynamics NAV
Dynamics NAV hos Abakion

Dynamics NAV til små og mellemstore virksomheder

Et af fokusområderne for Microsoft, er små og mellemstore virksomheder, som ERP-løsningen Dynamics NAV (tidligere Navision) er målrettet til. Der er ofte tale om vækst-virksomheder, der er vokset ud af et mindre ERP-system, som f.eks. C5, og nu har behov for mere avanceret styring af regnskab, lager og supply chain.

Dynamics NAV er hurtig at implementere, let at bruge og kan understøtte dine vækstambitioner for virksomheden.

Dynamics NAV er en komplet forretningsløsning, der er skræddersyet til virksomheder i vækst. Man kan komme i gang hurtigt og til at begynde med nøjes med det, der er behov for lige nu, og senere udvide løsningen, efterhånden som virksomheden vokser og styringsbehovet øges.

Dynamics NAV har stor succes i Danmark, måske især fordi det henvender sig til mindre og mellemstore virksomheder, hvilket størstedelen af Danmarks virksomheder er. Dynamics NAV er også et af de mest udbredte ERP-programmer uden for Danmark med over 1 million brugere på verdensplan.

Se Microsofts video om virksomheder i vækst

FAQ

Hvad er Microsoft Dynamics NAV?

Microsoft Dynamics NAV er det tidligere navn for ERP-løsningen Microsoft Dynamics 365 Business Central, som er målrettet små og mellemstore virksomheder. Ud over klassisk økonomistyring dækker løsningen hele forsyningskæden med produktion, lagerstyring, distribution, indkøb, salg, service m.m. NAV er en forkortelse af det tidligere navn på løsningen, Navision.

Hvad betyder det, at Microsoft ikke længere supporterer min Dynamics NAV?

Dynamics NAV er udgået som produktnavn i 2019. Når Microsoft ikke længere supporterer din Dynamics NAV-løsning, så betyder det, at de ikke længere leverer opdateringer og fejlretninger til din version af løsningen. Du er nødt til at opgradere til en nyere version for at holde din løsning up-to-date.

Hvordan opgraderer man Dynamics NAV til en ny version?

Du kan opgradere en Dynamics NAV ved at lade en offshore kodefabrik foretage en 1-til-1 teknisk opgradering. Det er billigt, men du risikerer at blive låst af gamle dårligdomme og blive mindre forandringsparat fremover. Det bedste er et migreringsprojekt, hvor du udskifter tilretninger med apps og skabeloner.

Hvad koster det at udskifte Dynamics NAV?

Du kan udskifte Dynamics NAV med den nyeste version, som er Dynamics 365 Business Central i skyen (SaaS), ved at gennemføre et skabelonbaseret projekt, der koster 90.000 kroner. Det er baseret på apps, skabeloner og standardopsætninger, og det sikrer, at du er mest mulig forandringsparat i fremtiden.

Opgradering »

Se hvordan du kan flytte fra Dynamics NAV til Business Central på 1,5 uge.

Licensmodeller

Du kan jo ikke længere købe en ny NAV-løsning. I dag skal du tegne et abonnement på Business Central. Det er det samme, bare et nyt navn.

I det følgende ser vi på, hvordan licensmodellen var for Dynamics NAV. Du skal altid handle hos en Microsoft Dynamics Certified Partner. Du kan ikke handle direkte hos Microsoft, og det er Microsofts partnere, som står for al licensiering, planlægning, implementering, tilretning og support.

Der er 2 licensmodeller: Du kan købe en traditionel licens med betaling på forkant, eller du kan tegne et abonnement med en månedlig betaling.

Funktionsniveauer

Du kan vælge mellem 2 brugertyper: Full User til alle almindelige brugere – og Limited User til brugere af specifikke, begrænsede funktioner.

Du kan også vælge mellem 2 funktionsniveauer: Der er Starter Pack, som er grundpakken, og Extended Pack, hvis du har brug for avanceret funktionalitet som Warehouse og Produktionsstyring.

Oversigt over Starter Pack og Extended Pack i Dynamics NAV

Funktionerne i Dynamics NAV

Nu går vi i detaljer. Følgende er en gennemgang af alle funktionsområderne i Dynamics NAV 2018.
De orange er med i Starter Pack, og de blå kræver Extended Pack.

Opgradering »

Se hvordan du kan flytte fra Dynamics NAV til Business Central på 1,5 uge.

Hvad koster det? »

Se hvad Business Central (Dynamics NAV) koster at komme i gang med.

Få en god start med et kursus

Katja_kursus

Vi tilbyder også standardkurser i både Dynamics NAV og Dynamics 365 Business Central.

Vores erfarne instruktører benytter en hands-on metode til undervisning, som sikrer dig fuldt udbytte af din uddannelse.

For os er det vigtigt at have tid til de enkelte kursister. Derfor har vi sat en maximum grænse på 10 deltagere per kursus så du som kursist er sikker på at få den nødvendige hjælp undervejs.

Se hvad vi tilbyder af kurser lige her.